T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
ANKARA / ÇANKAYA - Ankara Lions Kulübü Özel Eğitim Uygulama Okulu II. Kademe

Otizm ve Hijyen Becerileri

Değerli velilerimiz;

OTİZM SPEKTUM BOZUKLUĞU VE HİJYEN BECERİLERİ

Otizm Spektrum Bozukluğu (OSB) yaşamın ilk yıllarında sosyal ve iletişimsel becerilerdeki farklılıklar, tekrarlı davranışlar ve rutinlere olan bağlılıklar ile kendini gösteren nöro-gelişimsel bir farklılıktır. OSB olan bireyler üç grupta sınıflandırılmaktadır.

• Düzey 1: Destek gerektirir. Bu tanı grubundaki bireyler genellikle sosyal açıdan zorluk yaşarlar ve bu açıdan desteğe gereksinim duyarlar. Destek gereksinimi en az olan gruptu

 • Düzey 2: Yoğun destek gerektirir. Bu tanı grubundaki bireylerin sözel ve sözel olmayan iletişim becerilerinde belirgin farklılıklar vardır. Düzey 1’e oranla daha fazla desteğe gereksinim duyarlar

• Düzey 3: Çok yoğun destek gerektirir. Bu tanı grubundaki bireyler sözel olan ve olmayan iletişimde büyük sorunlar yaşarlar. Üç grup arasında en yoğun desteğe ihtiyacı olanlar bu gruptaki bireylerdir.

OSB’li bireyleri tipik gelişen bireylerden ayıran fiziksel bir özellik bulunmadığından fiziksel gelişim aşamalarında diğer bireylerden farklı bir durum söz konusu değildir. Yaşam boyu kişisel hijyen becerilerini başka birinin desteğine ihtiyaç duymadan yerine getirebilmek çok önemlidir. OSB alanında bilimselliği kanıtlanmış tek yol erken ve yoğun sistematik uygulamalara dayalı özel eğitimdir. Bu tür eğitim programlarının planlanması ve yürütülmesi de mutlaka bireyin ihtiyaçlarına uygun olarak yapılmaktadır. Kişisel hijyen becerileri kişinin sağlıklı ve temiz olması amacıyla gerçekleştirdiği el yıkama, duş alma, saç tarama, günlük olarak çorap değiştirme gibi becerileri kapsayan beceri alanı olarak tanımlanabilir. Kişisel hijyen becerilerinin OSB’li bireyler tarafından bağımsız olarak yerine getirilmesi bireyin restoran gibi toplumsal ortamlarda, okulda, iş yaşamında ve arkadaş grupları arasında kabul ve uyum sürecini önemli ölçüde kolaylaştırmaktadır. OSB olan bireylerde hijyen becerilerinin öğretimi diğer becerilerin öğretiminde olduğu gibi sistematik öğretim süreci ile yürütülmelidir.  

Kaynakça: https://tohumotizm.org.tr/

                                                                                                                                      Şengül  POLAT

                                                                                                                                    Rehber  Öğretmen

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 25.10.2024 - Güncelleme: 25.10.2024 12:36 - Görüntülenme: 24
  Beğen | 0  kişi beğendi